افزایش دقت و تمرکز در کودکان


تمرکز مثل هوش، ثابت و غیرقابل تغییر نیست و شما می توانید با انجام تمریناتی به افزایش تمرکز کودک خود کمک کنید. تمرکز روی یک کار برای کودکان سنین پیش دبستانی دشوارتراز بزرگسالان است. عدم تمرکز در بچه‌ها بیشتر به دلیل شور و نشاط طبیعی و سطح بالای کنجکاوی آن‌ها اتفاق می‌افتد. بزرگ‌ترها می‌توانند خیلی راحت روی مطالعه و کارهای ضروری تمرکز کنند اما بچه‌ها به آموزش، تکرار و تمرین احتیاج دارند. توجه و تمرکز فواید بسیاری برای کودکان دارد. از جمله موجب موفقیت تحصیلی ، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط با همسالان و افزایش بازدهی و بهره وری آنها می شود.

در این مقاله با ما همراه شوید تا به چند روش ساده برای افزایش تمرکز کودکان بپردازیم.

محیط آموزشی مناسبی را فراهم کنید

محیط اطراف گاهی اوقات بزرگ‌ترین عاملی است که منجر به حواس پرتی کودکان می‌شود! شما باید بفهمید که چه نوع محیطی تمرکز کودکتان را افزایش می‌دهد .بطور کلی بهتر است وقتی کودک در حال مطالعه و یا فعالیت آموزشی است، از گذاشتن هر وسیله ای که منجر به حواس پرتی کودک میشود ، بر روی میز خودداری کنید.

والدین باید تمام تلاش خود را بکنند که در حین درس خواندنِ کودک، مرتب به اتاق او رفت و آمد نکنند. علاوه بر این، نور خانه نیز عنصری است که به راحتی نادیده گرفته می شود. نور ملایم و متوسط ​​به کودکان کمک می کند تا تمرکز کنند و محیطی آرام و مرتب برای کودکان ایجاد می گردد.

برای تکمیل اهداف محدودیت زمانی تعیین کنید

بچه‌ها برای انجام یک مسئولیت باید محدودیت زمانی داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا فرزندتان یک کار را در زمان مشخصی انجام دهد.البته این محدودیت زمانی نباید بیش از حد کوتاه یا طولانی باشد در غیر این صورت باعث ایجاد اضطراب می‌شود. اگر کودک بتواند روی تکمیل آن تمرکز کند و به درستی انجام دهد، والدین باید تشویق خاصی (تمجید، بوسیدن، هدیه کوچک، خوراکی و غیره) داشته باشند و اجازه دهند ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کند. اینها می تواند اعتماد به نفس کودک را تقویت کند و به او این احساس را بدهد که “من می توانم آگاهانه روی انجام یک کار خوب تمرکز کنم”.

لذت را با کار مخلوط کنید

اجازه دهید کودکان در یک زمان فقط یک کار را انجام دهند! بچه‌های خردسال نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان چند کار را انجام دهند. مغز کوچک آن‌ها در این شرایط خیلی سریع خسته می‌شود همچنین شما باید به آن‌ها زمان کافی برای تفریح و سرگرمی بدهید. به عنوان مثال زمانی که کودک با اسباب بازی بازی می کند، تلویزیون را خاموش کنید.همچنین دقت کافی داشته باشید تا کودکان از انجام کارهایی که به نظرشان خسته کننده است یا جذاب نیست خودداری کنند. 

وظایف بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنید

با توجه به اینکه یک کار بزرگ به تمرکز و نظم زیادی احتیاج دارد پس سعی کنید برای افزایش تمرکز کودکان پیش دبستانی کارهای بزرگ را به کارهای کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید؛ در این صورت آن‌ها می‌توانند هنگام انجام تکالیف مهارت‌های جدید را به خوبی یاد بگیرند.این کار باعث کاهش اضطراب و دلهره در کودکان میشود و از پایان کار احساس رضایت و لذت بیشتری میبرند.

بچه‌ها را به استراحت کردن تشویق کنید

استراحت کردن کافی اثر فوق العادی بر افزایش تمرکز کودک دارد. به میزان خواب فرزندتان توجه کافی داشته باشید. معمولا کودکان در طول تمایلی به خوابیدن ندارند اما می توانید شرایطی برای استراحت کردن آنها ( مثلا انجام یک بازی نشسته یا دیدن کارتون) فراهم کنید.

 برای انجام کارها روتین مشخصی داشته باشید

از بچه‌ها بخواهید تا هر روز در زمان مشخصی درس‌ها و تکالیفشان را انجام دهند. فعالیت‌های تکراری ناخودآگاه باعث ایجاد عادت می‌شود. تجربه نشان داده است بچه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند بدون نیاز به تمرکز بالا از عهده انجام کارها بر می‌آیند حتی تمایل بیشتری برای انجام مسئولیت‌هایشان دارند.

 حتماً فعالیت بدنی را در برنامه‌تان بگنجانید

فعالیت‌های بدنی یکی از تکنیک‌های بالا بردن تمرکز در کودکان پیش‌دبستانی است. با توجه به اینکه بچه‌ها انرژی زیادی دارند و سرشار از شور و شوق و انگیزه هستند در نتیجه باید برای تخلیه انرژی اضافی‌شان برنامه ریزی مشخصی داشته باشند. دویدن یا انجام فعالیت‌های ورزشی احساس کسالت و بی‌قراری در بچه‌ها را کم‌تر می‌کند.

 بازی‌هایی که به تمرکز احتیاج دارند را امتحان کنید

بازی‌های زیادی برای افزایش تمرکز در کودکان پیش دبستانی طراحی شده‌اند که شما می‌توانید به‌صورت رایگان یا پولی از آن‌ها استفاده کنید. این بازی‌ها به شرطی باعث تقویت حافظه کودکان دبستانی و تمرکز می‌شوند که در طولانی مدت انجام شوند.همچنین فعالیت هایی مانند ماز ، جستجوی چیزی در بین تعداد زیادی عکس، جستجوی شباهت ها و تفاوت ها و … در بالا بردن تمرکز در درس خواندن بسیار مفید واقع خواهند شد.

داستان بخوانید

داستان خواندن راه خوبی برای تقویت تمرکز و حافظه در کودکان پیش دبستانی است. شما می‌توانید چند کتاب داستان جالب و متناسب با سن فرزندتان را تهیه کنید و در مواقع استراحت آن‌ها را با صدای بلند بخوانید.این کار علاوه بر اینکه مهارت شنیداری آن‌ها را تقویت می‌کند باعث تقویت تمرکز در کودکان پیش دبستانی می‌شود به شرطی که حتماً در پایان هر داستان از آن‌ها سؤال بپرسید؛ این کار آن‌ها را مجبور می‌کند تا در طول داستان متمرکز بمانند.

همچنین می توانیدداستان کوتاهی تعریف کنید و کودک را راهنمایی کنید تا آن را بازگو کند. یا می توانید دو تا سه جمله گفته و کودک را راهنمایی می کنید که تا حد امکان آنها را تکرار کند. این کار در درمان عدم تمرکز کودکان کمک بسزایی خواهد کرد.

از حافظه بازنمایی استفاده کنید

 تصاویر یا اشیاء را به کودک خود نشان دهید، سپس آنها را پنهان کنید و کودک خود را راهنمایی کنید تا در مورد اشیایی که به تازگی دیده است صحبت کند، یا اشیایی را که به تازگی دیده است در دسته ای از اشیاء بیابد.

خواندن مطلبی با صدای بلند را با کودک امتحان کنید

خواندن با صدای بلند برای بالا بردن تمرکز در درس خواندن مفید است. هر روز، زمانی (۱۰ تا ۲۰ دقیقه) را برای کودکان تعیین کنید تا مقالات کوتاه مورد علاقه خود را برای خواندن با صدای بلند برای والدین خود انتخاب کنند. این فرآیند، موجب تقویت هماهنگی دهان، چشم و مغز کودکان می گردد. در فرآیند خواندن، کودکان باید تمام تلاش خود را بکنند که در خواندن اشتباه نکنند و کلماتی را از قلم نیندازند. این آموزش باید ادامه دار باشد.

با استفاده از روش خیره شدن تمرین کنید

در کلاس و خانه می توانید هر روز چند دقیقه به یک نقطه و شیء خاص خیره شوید. این روش حرفه ای ترین، محبوب ترین و ساده ترین روش آموزشی برای تقویت تمرکز در جهان است.

سخن پایانی

عدم توجه، تمرکز و فقدان یک برنامه روتین ، رایج‌ترین مشکلاتی است که کودکان در مقطع پیش دبستانی یا مدرسه با آن مواجه می‌شوند. شما می‌توانید با گنجاندن فعالیت‌های ساده‌ای در برنامه روزانه آن‌ها این مشکل را حل کنید و سطح تمرکزشان را تا حد زیادی افزایش دهید. حواستان باشد که با قدردانی، تشویق و پاداش انگیزه بچه‌ها را حفظ کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *