دلایل عدم تمرکز در کودکان


اگر کودک شما برای مدت طولانی در تمرکز کردن روی چیزی مشکل دارد، ممکن است این عدم تمرکز ناشی از رفتار ها واشتباهاتی باشد که والدین در هنگام مطالعات و فعالیت های کودکان انجام میدهند امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح سواد وآگاهی والدین ، حساسیت بیشتری روی کودکان در هنگام آموزش و یا فعالیت های روزمره بر روی آنها اعمال میشود.این حساسیت اگر آگاهانه و اصولی و به اندازه باشد در رشد و تمرکز و پیشرفت کودک تاثیر بسزایی دارد.اما در بسیاری از موارد این عدم توجه و تمرکز ، ناشی از حساسیت های بیجا ،غیر اصولی و بیش از اندازه والدین بر روی کودکان است.در این مقاله به اشتباهات رایجی که تمرکز کودک را از بین میبرند میپردازیم.

 

مزاحمت بی موقع والدین

مرتب برای کودک مزاحمت ایجاد نکنید! «گرسنه هستی؟»، «میوه میخوری؟»، «آب بخور» … وقتی کودک به شدت مشغول بازی یا درس خواندن است، برخی از والدین در کنارشان «منتظر» هستند و فقط دخالت و اصرار دارند. کودک زمانی برای ساکت و تنها بودن ندارد. چنین کودکی “بدون اعتمادبه نفس و وابسته” بزرگ می شود، سرزندگی او کاملا به نفس مادر بستگی دارد، زیرا وابستگی اغلب منجر به اضطراب و درماندگی در برابر مشکلات دشوار می شود و کودک قادر به تمرکز بر تفکر مستقل نخواهد بود.

 

خرید بیش از اندازه کتاب و وسایل بازی

در زندگی روزمره، زیاد اسباب بازی و کتاب برای فرزندانتان نخرید. ما اغلب چنین موقعیت هایی را می بینیم، والدین اسباب بازی ها و کتاب های زیادی برای فرزندان خود می خرند، اما کودکان اغلب دو صفحه از این کتاب و دو صفحه از آن کتاب را ورق می زنند! پس تعداد زیاد کتاب و اسباب بازی فقط حواس کودکان را پرت می کند.

 

دخالت بی موقع

در مواقع عادی بیشتر تشویق کنید و در حین انجام کاری که کودک دوست دارد دخالت نکنید. وقتی بچه‌ها روی انجام کاری تمرکز می‌کنند و غذا خوردن را فراموش می‌کنند، والدین باید یاد بگیرند که در کار کودک دخالت نکنند و صبورانه منتظر بمانند تا او کار خود را انجام دهد. می دانید، وقتی کودک در علایق خود غوطه ور می شود، برای پرورش ناخودآگاه قدرت تمرکز اوست. همچنین برخی از والدین هنگام بررسی تکالیف فرزندان خود اشتباهاتی را متوجه می شوند و می گویند شما این سوال را اشتباه انجام داده اید. صرف نظر از اینکه کودک در ان لحظه، تکالیف دیگری را انجام می دهد.

 

 

سرزنش کردن زیاد کودک

سعی کنید نق زدن و سرزنش کودک را به حداقل برسانید تا کودک احساس کند که در زمان کافی میتواند کارهایش را انجام دهد. نحوه تخصیص زمان را به فرزندتان بیاموزید وقتی او روی انجام تکالیف خود در مدت زمان نسبتا کوتاهی تمرکز می کند، زمان بیشتری برای انجام کارهای دیگر خواهد داشت. بدین ترتیب کودکان یاد می گیرند زمان را به تنهایی کنترل کنند، احساس موفقیت کنند و در انجام کارها اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. حتی اگر کودک قادر به تمرکز نباشد، والدین باید از نق زدن و سرزنش بیش از اندازه کودک خودداری کنند و کمتر این جمله منفی در مورد کودک را تکرار کنند، این کار به منزله تقویت ویژگی های بی توجهی و عدم تمرکز در کودک است و کودک را سرخورده می کند.

 

 

فشارهای بی رویه

فشارهای بی‌رویه‌ای که برخی از والدین برای انجام کارها، درس‌ها یا سرگرمی‌ها به کودکان وارد می‌کنند و مشاجراتی که بین خودشان دارند معمولاً باعث بی‌توجهی ، عدم تمرکز و حواس پرتی در آنها می‌شود.

 

تاثیر غذا بر تمرکز کودک

رژیم‌های غذایی سرشار از قند و چربی بر مهارت تمرکز کودکان تأثیر می‌گذارد. تخم مرغ، شیر، نان سبوس دار، گوشت، ماهی و مرغ بهترین خوراکی‌ها برای کودکان هستند.

 

زمان کافی برای بازی با هر اسباب بازی

برخی والدین هر دو شاغل هستند و زمانی برای همراهی و بازی کردن با فرزند خود ندارند، بنابراین اغلب اسباب بازی های زیادی برای همراهی با کودک خود می خرند. اما نمی دانند که با این کار تمرکز کودک را از بین می برند. اغلب یک اسباب‌بازی در عرض چند دقیقه توسط کودک، جایگزین می‌شود. فرصتی برای تمرکز وجود ندارد و او نمی‌تواند معنای عمیق‌تر هر مجموعه از اسباب‌بازی‌ها را کشف کند.

 

تاثیر نیازهای عاطفی بر تمرکز کودک

کودکانی که نیازهای عاطفی آنها برآورده نمی شود، نه تنها عصبانی و بی قرار هستند، بلکه قادر به تمرکز نیز نمیباشند.در عصر حاضر، شاغل بودن مادر و پدر، و حتی شرکت در کلاس های خصوصی در تعطیلات آخر هفته، ارتباط خانواده و کودک را تقریبا به صفر رسانده است. دلیل اصلی کوتاه بودن مدت توجه کودکان در حین درس خواندن، برآورده نشدن این نیاز عاطفی است. به همین دلیل، خانواده ها باید با فرزندان خود روابط واقع بینانه و طبیعی برقرار کنند که رضایت عاطفی کودک خود را فراهم کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *