دلایل تحلیل لثه در کودکان


 

پایین رفتن سطح لثه دندان در کودکان می‌تواند باعث نگرانی والدین شود. تحلیل لثه اگرچه بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد، اما می‌تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. البته میزان بروز آن در کودکان کمتر است. علل تحلیل لثه در کودکان مشابه علل آن در بزرگسالان است.

تحلیل رفتن لثه یا پسروی لثه به فرآیندی گفته می شود که در آن حاشیه بافت لثه که دندانها را احاطه کرده است، از بین رفته و عقب نشینی می کند و بخش بیشتری از دندان یا ریشه دندان نمایان می شود.

با تحلیل رفتن لثه، فاصله و گودالی بین دندان و لثه احاطه کننده آن ایجاد می شود که به آن ” عمیق شدن پاکت ” گفته می شود. این گودال به محلی برای جمع شدن ذرات غذا و باکتریها تبدیل می شود. اگر این وضعیت درمان نشود بافتهای نرم و استخوان پشتیبانی کننده دندان به شدت آسیب می بینند و در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

علائم تحلیل رفتن لثه

تحلیل لثه با نشانه ها و علائمی همراه است که مهمترین آنها عبارتند از:

حساس شدن دندان ها نسبت به گرمی و سردی

ایجاد خونریزی در اطراف لثه ها به هنگام خوردن غذا و خوراکی یا مسواک زدن

ظاهر دندان ها بلند تر و کشیده تر از حالت طبیعی دیده می شوند.

سطح بالایی لثه ها به صورت قرمز و متورم دیده می شود.

آسیب پذیری لثه ها نیز بسیار بیشتر می شود و با کوچکترین فشاری دچار درد می شوند.

 

دلایل تحلیل لثه در کودکان

عامل تحلیل لثه در کودکان متفاوت از عواملی مانند استعمال دخانیات، افزایش سن، مشکلات ژنتیکی و هورمونی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و … است.

شایعترین علت پسروی لثه در کودکان نیز به دلیل این است که یک دندان در موقعیت نامناسب دربیاید و به صورت غیر طبیعی رشد کند.

در کودکان عدم تامین مواد غذایی سالم و همچنین درآمدن دندان در موقعیت نامناسب و غیر طبیعی نیز سبب ابتلا به عقب رفتگی لثه می شود.

اگر دندانهایتان را خیلی سفت مسواک بزنید یا مسواک زدنتان به روش اشتباه باشد،می‌تواند به بافت‌های ظریف لثه مخصوصا در کودکان آسیب برساند و به تحلیل موضعی یا عمومی لثه منجر شود.

همچنین بهداشت نامناسب دهان در کودکان که با مسواک زدن ناکافی، نخ دندان نکشیدن و عدم مراجعه منظم به دندان‌پزشک مشخص می‌شود، محیطی را برای تجمع پلاک و التهاب لثه ایجاد می‌کند. قرار گرفتن طولانی‌مدت لثه در معرض پلاک‌های دندانی می‌تواند منجر به التهاب لثه و متعاقب آن، از بین رفتن بافت لثه شود.

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه اگر مرتب انجام نشود به پلاک و باکتریهای دهان اجازه داده می شود در سطح دندان و بین دندان و لثه جمع شده و سخت شوند. اگر پلاک دندان سخت شود و به جرم دندان تبدیل شود، تنها دندانپزشک با جرمگیری میتواند آنها را پاک کند. جرم دندان نیز باعث تحریک لثه و تحلیل رفتن آن می شود.

برخی افراد به دلایل ژنتیکی بیشتر مستعد بیماری لثه هستند. یعنی طبق تحقیقات ممکن است حدود ۳۰% از جمعیت ،استعداد بیماری لثه را داشته باشند.

به هم فشار دادن یا ساییدن دندانها (دندان قروچه)نیز فشار زیادی بر دندانها وارد می کند و باعث پسروی لثه می شود.

کجی و نامرتبی دندانها هم یکی از عوامل دندان قروچه است. از طرفی هنگامی که دندانها درست با هم همراستا نیستند، هنگام جویدن فشار زیادی بر لثه وارد می شود و این میتواند به تحلیل لثه منجر شود.

راههای جلوگیری از تحلیل رفتن لثه ها در کودکان :

  • روشهای صحیح و اصولی مسواک زدن را به کودکان آموزش دهید.
  • برای کودکان از مسواک نرم (سافت) استفاده کنید.
  • آنها را تشویق کنید تا هر روز دو بار مسواک بزنند و حداقل یک بار نخ دندان بکشند.
  • هر شش ماه یک بار و یا نهایتان سالی یک بارکودکان را برای چکاب به دندانپزشک ببرید.
  • اگرکودک شما پسروی لثه دارد ممکن است نیاز باشد دفعات مراجعه به دندانپزشک را افزایش دهید.
  • اگر دندانهایتان کج و نامرتب هستند یا دندان قروچه دارید که باعث پسروی لثه شده است، با دندانپزشک در مورد اصلاح این مشکلات صحبت کنید.
  • در خانواده برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • هر گونه تغییردر دهان کودک خود را همیشه بررسی کنید.

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *