دندان قروچه در کودکان


مشکل دندان قروچه در کودکان بسیاری مشاهده می‌شود. دندان قروچه در کودکان بنام علمی براکسیسم شناخته می‌شود و بیشتر در کودکان ۳ تا 6 ساله دیده می‌شود. اگر خود شما دندان‌قروچه دارید، احتمال اینکه کودکتان این کار را انجام دهد کمی بیشتر است. همچنین اگر او آبریزش دهان دارد یا در خواب حرف می‌زند، بیشتر احتمال دارد که دندان‌هایش را به هم بساید. تقریباً تمام دندان‌قروچه‌ها در شب اتفاق می‌افتد، هرچند بعضی از بچه‌ها این کار را در طول روز نیز انجام می‌دهند.

دندان قروچه در بیشتر کودکان با رشد دندان‌های دائمی متوقف می‌شود. با این وجود، احتمال دارد دندان قروچه در نوجوانان نیز دیده شود. در این موارد معمولا اضطراب دلیل آن است و هنگامی که منبع اضطراب برطرف شود، این مشکل نیز حل خواهد شد. همچنین کودکانی که دارای مشکلات عاطفی مانند پرخاشگری هستند ممکن است در طولانی مدت دچار براکسیسم شوند.

کارشناسان هنوز دلیل قطعی دندان قروچه در کودکان را نمی‌دانند. اما دلایل احتمالی آن عبارت است از:

– استرس و اضطراب

– رویش دندان

–  مالاکولاسیون (جفت نشدن دندان ها)

– کرم های روده

–  آلرژی

–  واکنش به بعضی داروها 

 

نشانه‌های دندان قروچه در کودکان

برخی از نشانه‌های دندان قروچه در کودکان عبارتند از:

  • اختلال در خوردن غذا، زیرا هنگام جویدن غذا دندان هایشان در اثر سایش دچار آسیب می‌شود.
  • تخریب دیواره دندان‌های کودک بدون اینکه آسیب جدی به آن‌ها وارد شده باشد.
  • کودک از درد فک، گوش و یا درد سراسری در بدن شکایت می‌کند.
  • هنگامی که کودک خواب است، صدای دندان قروچه او را می شنوید.
  • کودک از درد پیوسته در پیشانی شکایت می‌کند.

 

درمان دندان قروچه در کودکان

کودکان در مدرسه فشار زیادی را تحمل می‌کنند. استرس درس خواندن، اضطراب امتحان، رابطه با دوستان و آموزگاران گاهی اوقات اوضاع را برایشان سخت می‌کند. بایستی پیش از خواب، فعالیت‌های آرامش‌بخشی برای کودک در نظر بگیرید تا از دندان قروچه در خواب پیشگیری کنید. می‌توانید یک مکالمه آرام با کودک داشته باشید. سپس یک حمام آب گرم و در نهایت او را بخوابانید. این روال را هر روز انجام دهید تا دندان قروچه کودک کاهش یابد.

شرایط زندگی خود را بررسی کنید و سعی کنید منبع اضطراب را تشخیص دهید. می‌توانید با فرزندتان صحبت کنید و در صورت نیاز به طور منظم در جلسات مشاوره شرکت کنید تا علت مشکل او را بیابید.

 اضطراب در کودکان می‌تواند به دلیل درس و مدرسه باشد. اگر کودک مشکلی در مدرسه دارد، سعی کنید آن را علت‌یابی کنید. اگر با پیدا کردن دوست در مدرسه به مشکل برخورده است، زمان‌هایی برای بازی با کودکان همسایه را در نظر بگیرید.

اگر درد ناشی از ساییده شدن دندان‌ها زیاد است، می‌توانید یک کمپرس گرم بر روی گونه کودک قرار دهید.

عفونت گوش باعث می‌شود که کودکان برای کاهش درد، دندان‌های خود را روی هم بسایند. با نظر پزشک از دارو‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید تا درد کودک کاهش یابد. مراقب باشید تا دوز مناسبی از دارو را به کودک بدهید و کودک بزرگتر از شش ماه باشد.

اگرچه صدای دندان‌‌قروچه می‌تواند برای والدین اضطراب‌آور باشد، اما فقط لازم است منتظر بمانید تا کودکتان بزرگ‌تر شود و از این عادت رهایی یابد. در این فاصله بهتر است سعی کنید برنامه‌ٔ روتین آرامش‌بخشی برای پیش از خواب کودکتان ایجاد کنید. مثلاً پشتش را مالش دهید و بیشتر ناز و نوازشش کنید.

اگر فرزندتان در حال دندان درآوردن است یا به عفونت گوش مبتلاست، مطالب مادرشو در این رابطه را بخوانید تا راهکارهای درمانی و آرام کرد کودک را پیدا کنید یا از پزشک اطفال برای رفع ناراحتی کودک سؤال کنید. برخی از والدین می‌گویند که وقتی کودکشان شروع به ساییدن دندان‌های خود می‌کند به او پستانک می‌دهند، اما این کار دندان‌قروچه را درمان و رفع نخواهد کرد.

اگر در وضعیت قرارگیری دندان‌های فرزندتان مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است یک دندان‌پزشک اطفال بتواند آنها را صیقل دهد تا همتراز شوند. به کودکان بزرگ‌تر که مرتب دندان‌قروچه می‌کنند، گاهی اوقات محافظ شبانه یا نایت‌گارد داده می‌شود. این محافظ یک وسیلهٔ پلاستیکی متناسب با سایز دهان برای جلوگیری از کلید کردن دندان‌ها با فشار و محکم بستن فک‌ها و دندان‌ها و پیشگیری از دندان‌قروچه هنگام خواب است. اما احتمالاً دندان‌پزشک فرزندتان تا زمانی که کودک شما حداقل تعدادی دندان دائمی دارد، یعنی در حدود پنج سالگی، این کار را انجام نخواهد داد.

 

گارد دهانی برای مقابله با دندان قروچه

راه های مقابله با دندان قروچه کودک

رژیم غذایی متعادل

دندان قروچه در کودکان ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. کمبود کلسیم و منیزیم می‌تواند یکی از علت‌های براکسیسم باشد. از آنجایی که این عناصر به عملکرد مناسب سیستم عصبی کمک می‌کنند، کمبود آن‌ها ممکن است موجب دندان قروچه شود. در نظر داشته باشید که فرزندتان به اندازه کافی شیر، اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ سبز را در رژیم غذایی خود را داشته باشد.

ورزش

ورزش می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، زیرا با تولید آندورفین، که یک مسکن طبیعی است، بدن را آرام می‌کند. کاهش استرس منجر به کاهش دندان قروچه می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *