علل ناخن خوردن در کودکان

علل ناخن خوردن در کودکان

علل ناخن خوردن در کودکان


کودکان به دلایل مختلفی مانند اضطراب، استرس و کسالت و خستگی، ناخن های خود را می خورند. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل ناخن خوردن کودکان آورده شده است:

بدست آوردن آرامش

نوزادان و کودکان نو پا انگشت خود را به عنوان یک عمل آرامش بخش میمکند و این کار طبیعی است. کودکان با این عمل احساس آرامش می کنند. ناخن جویدن یک حالت اصلاح شده برای کودکانی ست که در زمان نوزادی، شست خود را می مکیدند. از این رو کودکان و حتی نوجوانان وقتی احساس اضطراب می کنند ناخن های خود را می خورند.

بی حوصلگی

بچه ها وقتی بی حوصله هستند و یا کاری یکنواخت انجام می دهند، ناخن های خود را میجوند. همچنین می توان دید که هنگام تماشای تلویزیون یا حضور در کلاس (زمانهایی که بدون فعالیت هستند و دستشان آزاد است)، به ناخن جویدن روی می آورند.

رفع اضطراب و استرس

موقعیت هایی در خانه یا مدرسه که می توانند استرس یا اضطراب ایجاد کنند، باعث خوردن ناخن در کودکان می شود. موقعیتهای استرس زای بسیاری وجود دارد که می تواند باعث اضطراب کودک شود ازآن جمله می توان به موارد زیر اشاده کرد:

  • از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک
  • دعوا بین اعضای خانواده یا والدین
  • طلاق
  • نقل مکان به یک شهر یا خانه جدید
  • رفتن به یک مدرسه جدید
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط بچه های دیگر
  • تنبیه
  • فشار برای عملکرد خوب در کلاس یا ورزش

 تقلید از عادات دیگران

کودکان وقتی می بینند خواهر و برادر یا اعضای دیگر خانواده در حال انجام کاری مانند ناخن جویدن هستند، از کار آنها تقلید می کنند. هنگامی که فرزند شما عادت یک عضو خانواده را کپی می کند، احساس بزرگ شدن می کند.

ژنتیک

این احتمال وجود دارد که عادات والدین از طریق ژنها، به فرزندانشان منتقل شود. اگر شما به عنوان یک کودک ناخن خود را می جویدید، احتمالاً فرزندتان نیز همین رفتار را خواهد داشت.

 احساس قرار دادن چیزی در دهان

نیاز مداوم برای قرار دادن چیزی در دهان، موجب عادت ناخن جویدن کودک می شود.

 شکل دادن به ناخن ها

کودکان به جای استفاده از ناخن گیر، سعی می کنند با گاز گرفتن آنها به ناخنهایشان شکل دهند. آنها از دندانهایشان بعنوان ابزاری برای جویدن ناخن استفاده می کنند.

عوارض جانبی ناخن خوردن در کودکان

ساده ترین ضرری که خوردن ناخن برای فرد دارد، نامناسب شدن شکل ظاهری انگشتان است که در این مورد، فقط جنبه زیبایی مطرح است. البته وقتی این کار شدید تر شود کیفیت زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین، ناخن جویدن از نظر دیگران رفتار زشت و ناهنجاری دیده می شود که باعث می شود به فرد مبتلا به این عارضه، به چشم تحقیر نگاه کنند که خود این قضیه باعث سرکوب های احساسی و آسیب های اجتماعی در فرد می شود.

در برخی موارد خاص، فرد به جویدن ناخن رضایت نداده و ناخن را کنده و قورت می دهد. این کار پیامد های شدیدی از نظر سلامتی برای فرد به همراه دارد. پیامد هایی مثل درد معده یا خونریزی معده. آبسه لثه نیز، یکی دیگر از آسیب هایی است که ناخن خوردن برای افراد ایجاد می کند. با خوردن ناخن، باکتری ها از راه ناخن به دهان و درنتیجه به بدن منتقل می شوند.

درمان جویدن ناخن در کودکان

ناخن جویدن به خودی خود یک وضعیت بحرانی و نگران کننده به حساب نمی آید و در موارد ساده، این موضوع با گذشت زمان از بین می رود اما اگر شدت این کار از حدی بیشتر بود باید به دنبال درمان اختلال ناخن جویدن کودک باشید. داروهای قدیمی پیشگیری از ناخن جویدن در کودکان، مانند استفاده از محصولات تلخ مزه برروی ناخن ها عموما بی اثر هستند. در این بخش راهکارهایی ساده و کاربردی را برای درمان ناخن جویدن و ترک کردن آن به شما آموزش می دهیم.

کوتاه کردن ناخن ها

ناخن های کوتاه تر برای جویدن جذابیت کمتری دارند. پس سعی کنید چند روز یک بار ناخن ها بگیرید و حتی سوهان نیز بزنید تا تکه های کوچک ناخن هم به دندان کودک نیایند. این یک راه خوب برای درمان جویدن ناخن است.

علت را بیابید

یافتن علت باعث می شود بتوانید به صورت ریشه ای به درمان جویدن ناخن برسید. البته پرسیدن از خود کودک کمکی به شما نمی کند. باید بررسی کنید که کودک در چه مواردی این عمل را انجام می دهد. به عنوان مثال، کودکی ممکن است در هنگام تماشای فیلم ترسناک اقدام به جویدن ناخن کند یا وقتی می خواهد صحبت مهمی کند ناخن خودش را بخورد. حالت استرس زای کودک را پیدا کنید و سعی کنید او را در این حالت قرار ندهید.

تنبیه نکردن

به هیچ عنوان کودک را به خاطر جویدن ناخن هایش دعوا نکنید. کودک وقتی تحقیر یا تهدید شود، اضطراب بیشتری پیدا می کند و عادت جویدن ناخن در او تشدید خواهد شد. حتی ممکن است اختلالات دیگری نیز پیدا کند. بهتر است به جای این کار اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید.

پرت کردن حواس کودک

وقتی کودک درحال جویدن ناخن های خودش است، سعی کنید با پیشنهاد کارهایی که با دست انجام می شود مثل کاردستی یا نقاشی، حواس او را پرت کنید.

چسب زدن به انگشت

تهدید به پاشیدن فلفل یا چیزهای بد مزه، نه تنها برای کودک موثر نیست بلکه با ایجاد حس گناه، اضطراب او را بیشتر کرده و باعث می شود که این کار را بیشتر تکرار کند. بهترین روش این است که بجای فلفل زدن، چسب زخم رنگی روی ناخن های کودک بچسبانید.

مقایسه

می توانید از ناخن آسیب دیده عکس بگیرید و با ناخن سالم مقایسه کنید یا وقتی در حال جویدن ناخن است، از او فیلم بگیرید و بعدا به او نشان دهید. می توانید کودک را به دیدن دست های زیبا تشویق کنید تا این دست ها را با دست خودش مقایسه کند.

علل ناخن خوردن در کودکان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *