فواید قصه گویی برای کودکان


همه ما در کودکی علاقه مند به شنیدن داستان های مختلف قبل از خواب بودیم. قصه گویی والدین برای کودکان نه تنها سرگرم کننده است، بلکه دارای مزایای بی شماری در رفتار و آینده کودک نیز است.

در قصه ها تصاویر، ایده‌ها، مکان‌ها و موجودات خیالی و واقعی موجود در قصه‌ها، آن‌ها را به‌شدت درگیر خود می‌کنند. با قصه گویی شما احساسات شخصیت‌ها را به‌ تصویر می‌کشید و فرزندتان آن‌ها را تجسم می‌کند.این کار باعث تقویت رابطه بین فرزند و والدین میشود.همچنین قصه‌ها باعث افزایش آگاهی کودک از هیجانات مختلف می‌شوند و این آگاهی نیز به‌نوبه خود، فرآیند کنترل احساسات و عواطف را در آن‌ها بهبود می‌بخشد.  گروه مداد سبز در ادامه این مقاله به ارائه چند مورد از دیگر فواید قصه خوانی برای کودکان می پردازد:

کمک به کودک در مواجهه با مشکلات

قصه گویی کمک شایانی به روبرو شدن کودک با مشکلات آن هم در نهایت آرامش می کند. چنانچه کودک درمورد زندگی قهرمانانی می شنود که مشکلات و سختی های پیچیده ای را تجربه کرده اند بهتر می تواند فهم درستی از مشکلات داشته باشد و به نوعی قوی تر شود، پس داستان هایی که در آن ها رنج و سختی برای کودک بازگو می کنید باعث می شود که کودک در برابر موقعیت های مختلف و دشوار مقاوم تر شده و برخورد منطقی از خود نشان دهد.

 

افزایش صبر و تحمل کودک در مواجهه با مشکلات

قهرمان قصه اهداف خاصی در سر دارد که باید برای رسیدن به آن‌ها باید تلاش زیادی داشته باشد. در طول داستان، او با فرازونشیب‌های زیادی رو به رو می‌شود و برای رسیدن به هدف، مجبور به تحمل‌کردن آن‌ها است. این‌گونه داستان‌ها صبر‌وتحمل آن‌ها را در مواجهه با مشکلات افزایش می‌دهند.

 

درک بهتر فرهنگ و افزایش حس تعلق پذیری

در همه کشورها قصه هایی وجود دارد که نشانه فرهنگ و تمدن آن سرزمین است. این داستان‌ها، سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل منتقل شده‌اند و به دست ما رسیده‌اند. با این قصه ها می ‎توان کودکان را با ریشه و فرهنگ آبا و اجدادی خود و سایر فرهنگ ها آشنا کرد و آن ها را به درک مناسبی در این زمینه رساند. به طوری که کودک به واسطه آشنایی با فرهنگ خانوادگی و آداب اجتماعی راحت تر می تواند با اطرافیانش ارتباط بگیرد و شنیدن آن‌ها باعث درک بیشتر کودک از ریشه‌های تاریخی و هویتی خود می‌شود و حس هدفمندی و تعلق‌پذیری او را افزایش می‌دهد.

 

بهبود مهارت گوش دادن، تمرکز و درک مطلب کودک

اکثر کودکان توانایی و حوصله تمرکزکردن برای مدت طولانی را ندارند. با این وجود، به‌دلیل علاقه فوق‌العاده زیاد به قصه‌ها، کودکان سراپا گوش می‌شوند تا چیزی را از دست ندهند. به‌همین‌دلیل، قصه ها در افزایش تمرکز، گوش‌دادن و درک مطلب کودکان تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند.

 

گسترش محدوده فکری کودک

آشنایی کودک با فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف جهان به واسطه قصه گویی باعث می شود ذهن او نسبت به مردمان و مکان های مختلف کشورهای دیگر باز شود بنابراین سعی کنید داستان هایی که مربوط به کشورهای دیگر است را نیز برای فرزندتان تعریف کنید تا سطح درک و فهم کودک ارتقاء پیدا کرده و محدوده ی فکری اش گسترش یابد.

 

تقویت مهارت های اجتماعی کودک

بچه‌ها به‌صورت کلی خودمحور هستند و از تاثیر رفتارهایی مانند حاضرجوابی کودکان بر دیگران آگاه نیستند. داستان‌ها در غلبه بر این مشکل و بهبود مهارت‌‌هایی مانند دوست‌ یابی در مدرسه به آن‌ها کمک می‌کنند.

 

افزایش دایره واژگان و مهارت های کلامی

با استفاده از واژگان جدید در قصه ها، دایره لغات کودکان گسترس یافته و مهارت سخن وری کودکان بهبود خواهد بخشید و همچنین با پیچیدگی های زبان آشنا می شوند و مهمتر از همه نحوه تلفظ عبارات و کلمات با قصه گویی ملموس تر خواهد بود.بنابراین سعی کنید حتما داستان‌هایی با دایره واژگان متنوع برای فرزندتان بخوانید و با این کار مهارت‌های کلامی او را افزایش دهید.

 

پرورش خلاقیت کودکان

قصه‌ها دارای شخصیت‌ها، رویداها، مکان‌ها و افکار متنوع هستند و قوه تخیل و تصویرسازی بچه‌ها را تحریک می‌کنند. شما نیز سعی کنید با استفاده از داستان‌های متنوع، ذهن آن‌ها را به‌ روی ایده‌ها و افکار جدید بگشایید و خلاقیت‌شان را شکوفا کنید.

 

افزایش روحیه کنجکاوی و پرسشگری

کودکان در طول قصه با سوالات زیادی مواجه می‌شوند. بنابراین، شما باید زمان درست توقف داستان و پاسخگویی به سوالات کودک را در نظر داشته باشید. این توقف‌ها همچنین باعث تحریک حس کنجکاوی کودک برای آگاه شدن از عاقبت داستان و آگاهی از اتفاقات بعدی می‌شود. این اشتیاق به سوال‌پرسیدن، به افزایش یادگیری و رشد مهارت‌های شناختی او نیز کمک می‌کند.

 

علاقه مند کردن کودک به مطالعه

عادت‌های اولیه معمولا تا پایان عمر دوام می‌آورند. وقتی شما برای فرزندتان داستان می‌خوانید، کودک شما به احتمال زیاد در آینده کتاب خوانی را جزء عادات خوب روزانه خود قرار میدهد.

 

تثبیت فضلیت های اخلاقی در کودک

داستان ها تاثیر زیادی بر کودکان می ‎گذارد. صداقت، حقیقت، قدردانی و بسیاری از این ویژگی های مثبت با استفاده از داستان پردازی در کودکان تثبیت خواهد شد.

 

تقویت مهارت های شنیداری

بیشتر کودکان توانایی توجه و فکر کردن به چیزی برای مدت طولانی ندارند و ترجیح می دهند که بیشتر گوینده باشند تا شنونده. قصه گویی باعث می شود که آنها به مرور زمان نسبت به گوش دادن و فهم مطالب صبور تر شده و به تدریج حتی به قدری دقت شان بالا رود که نسبت به درک مطالب حساس تر شوند.

 

تقویت مهارت های ارتباطی

گوش دادن به داستان ها و درک آن ها باعث بهبود مهارت های ارتباطی کودک در سطوح مختلف خواهد شد. به عنوان مثال بعضی از کودکان در پرسش سوال دچار تردید می شوند حتی زمانی که ذهنشان مملو از حس کنجکاوی باشد.

بنابراین قصه گویی، هنر سوال پرسیدن را به طور درست و صحیح به کودکان آموزش می دهد و به آن ها چگونگی شروع یک گفت و گوی خوب را با اعتماد به نفس بالا یاد می دهد.

 

کاهش استرس و اضطراب

داستان ها نه تنها باعث سرگرم شدن کودکان می ‎شود، بلکه فانتزی های ایجاد شده این داستان ها در ذهن کودک باعث کاهش سطح استرس و اضطراب آن ها نیز خواهد شد.

 

تشویق کودک به داستان پردازی

گوش دادن به داستان های جذاب ممکن است کودکان را به انجام فعالیت های داستان نویسی تشویق کند تا آن ها نیز به روایت داستان های شخصی یا تخیلی خود بپردازند. داستان پردازی هنری پویا و قابل پیشرفت است و تعریف داستان های مختلف با ژانر های مختلف برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است.

 

افزایش انگیزه ی کشف توانایی ها

داستان سرایی کودک شما را ترغیب و تشویق به کشف معنای منحصر به فرد بودن میکند و علاوه بر این مهارت او را برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساسات افزایش دهد.

 

سخن پایانی

داستان گویی علاوه بر سرگرم کردن کودک، فواید بی شماری دررفتار و آینده او خواهد داشت این که شما برای فرزند خود کتاب داستان می ‎خوانید یا یک تجربه شخصی را بازآفرینی می ‎کنید، تاثیر ماندگاری در رشد شخصیت او خواهد داشت. فارغ از آموزش موضوعات و مهارت‌های مختلف، داستان‌گویی به‌خودی‌خود فواید بیشماری مانند افزایش هوش هیجانی و پرورش خلاقیت فرزندتان را به همراه دارد. بنابراین، حتما زمانی را برای قصه‌گفتن به فرزندتان در نظر بگیرید و دست‌‌کم، رابطه خودتان با فرزندتان را صمیمانه‌تر و مستحکم‌تر کنید.گروه مداد سبز مجموعه ای از قصه های جدید و متنوع بصورت صوتی و یا PDF در اختیار شما عزیزان قرار داده تا با استفاده از آنها لحظات شاد و زیبایی را برای کودکان دلبندتان رقم بزنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *