نقش مهد کودک‌ در رشد اجتماعی کودکان

نقش مهد کودک‌ در رشد اجتماعی کودکان

مهد کودک یک دوره غیر رسمی است که برای کودکان زیر هفت سال طراحی شده است که محلی برای پرورش و رشد و نمو کودکان است سیستم مهد کودک ها طوری طراحی شده است که یک محیط شاد برای کودک و برنامه ریزی هایی متناسب با  رشد ذهنی کودک  فراهم شده باشد  که بیشتر از طریق بازی  کسب مهارت می کنند .

خانواده ها معمولا دلایل مختلفی برای گذاشتن فرزندانشان در مهد کودک ها دارند مانند کارمند بودن والدین ،مشغله های کاری و اجتماعی شدن فرزندانشان را به  مهد کودک ها می بسپارند. مهد کودک ها  برای کودکان معمولا به دلیل پیدا کردن هم بازی جذابیت خاصی برایشان دارد و به همین خاطر تاثیر پذیری کودکان در مهد از خانواده بیشتر است که این یک امر طبیعی است. بسیاری از مادران کودکان خود را نیمی از روز در مهد ها می گذارند که در این وضع نقش مربیان و مسئولان  پررنگ تر می شود چون کودکان در این دوران مطالب را سریع‌تر، عمیق‌تر و آسان‌تر یاد میگیرند و در زندگی روزمره به‌صورت ناخودآگاه آن‌ها را انجام می‌دهند؛ بنابراین مربیان و مسئولان باید از شیوه های مثبت برای ساختن نسلی نو  و پررنگ کردن تاثیر گذاری  مهدکودک در تربیت کودکان بکوشند.

ضرورت رفتن کودکان به مهدکودک

مهد کودک دوره خاص برای کودک است که اولین مقطع آموزشی او محسوب می‌شود. کودک در این دوره با مهارت‌های جدید آشنا می‌شود،دوستان جدید می یابد، تفریحات مختلف را تجربه می‌کند و همچنین پیش‌نیازهای دروس مدرسه را می‌آموزد. کودکان اکثرا رفتن به مهدکودک را بین سنین سه تا شش سالگی آغاز می‌کنند. هر چند مهدکودک دوره‌ای رسمی مانند مدرسه محسوب نمی‌شود و بسیاری از والدین بخاطر مشغله کاری کودکان خود را به مهد کودک میفرستند، اما بیشتر والدین نیز هستند که فقط برای رشد و پیشرفت فرزندان‌شان، آن‌ها را به مهدکودک می‌فرستند تا نحوه برقراری ارتباط با دیگران و جامعه، اصول اولیه زندگی و تحصیلی و … را آموزش ببینند.

مزایای مهد کودک برای کودکان:

  • تقویت روابط اجتماعی

هر چه کودکان برقرار ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کم‌تری برخورد خواهند داشت. معمولاً پس از خانواده، مهد کودک و پیش‌دبستانی اولین نهاد آموزشی است که کودکان در آن حضور می‌یابند و در آن می‌آموزند تا چگونه با دیگر هم‌سن‌وسالان و مربیان خود ارتباط برقرار کنند.

  • افزایش اعتماد به‌نفس

یادگیری مطالب و فعالیت در کارهای گروهی و کلاسی، باعث افزایش اعتماد بنفس کودک میشود. کودکی که عزت نفس دارد، می‌تواند با دیگران ارتباط مناسبی داشته باشد و خود را ارزشمند بشمارد. مربیان مهدکودک با شناسایی نقاط قوت کودکان و یادآوری آن‌ها به آنان، باعث می‌شوند تا اعتماد به‌نفس بچه‌ها بهبود یابد و از پس مشکلات‌شان برآیند.

  • کاهش ترس و اضطراب

ترس و استرس کودکان، یکی از نگرانی خانواده‌ها در زمان حضور کودکان در مدرسه شناخته می‌شود.کودکانی که پیش از مدرسه، دوره مهدکودک را گذرانده‌اند، نسبت به کسانی که مدرسه اولین مکان آموزشی محسوب می‌شود، کم‌تر دچار ترس و استرس تحصیلی می‌شوند و با محیط مدرسه می‌توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند.

  • افزایش قدرت تمرکز

کودکان در مهد عملیات ساده ریاضی، طرز نشستن ، طرز غذا خوردن، دعا کردن ،خواندن و خیلی از تجربیات دیگر را می آموزند که انجام و تکرار این کار ها به صورت غیر ارادی باعث افزایش یافتن قدرت تمرکز کودک می شود.

  • استقلال در کار های شخصی

بتدریج کودک یاد می گیرد که باید یک سری از کار ها را خودش بدون کمک بزرگ تر انجام دهد و این زمینه به وابستگی به دیگران را کم تر می کند که در بزرگسالی از قدرت تصمیم گیری بسیار بالایی برخوردار می شود.

  • نظم و انضباط

کودکان در مهدکودک می‌آموزند تا چگونه وسایل خود را مرتب کنند و در جای خود قرار دهند؛ همین‌طور طرز صحیح نشستن، برخاستن، بلند شدن و صحبت کردن را نیز می‌آموزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *