نکات مهم در انتخاب مهد کودک


دغدغه اصلی مادران ،بخصوص مادران شاغل، کودکشان است چون آنها می خواهند که کودکشان با رفتن به مهد کودک در زمینه های اجتماعی ، عاطفی ، ذهنی و جسمی رشد کنند و پرورش یابند. همین موضوع باعث میشود که در انتخاب مهدکودک سخت گیر باشند زیرا آنها مجبورند برای ساعاتی فرزندشان را به مهد کودک بسپارند در نتیجه انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد یکی از موضوعات مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند .

اگر معیارهای یک مهدکودک خوب را بدانید، پیدا کردن یک مرکز مناسب دیگر چندان دشوار نخواهد بود. گروه مداد سبز مهم‌ترین این معیارها را برای شما لیست کرده‌ است تا بتوانید با توجه به آن‌ها بهترین انتخاب مهد کودک را برای کودک دلبند خود داشته باشید.با ما همراه باشید تا به بررسی معیارهایی که هنگام بازدید از مهد کودک در نظر داشته باشید، بپردازیم:

بررسی فضای مهد کودک و امکانات آن

یک مهدکودک خوب باید فضا و اتاق‌های مجزایی را به هواخوری ،بازی کردن، سالن غذا خوری ،کتاب خواندن، آموزش زبان، نقاشی و دیگر فعالیت‌های آموزشی و سرگرمی اختصاص داده باشد. همچنین باید به نکاتی نیز توجه کنید از جمله اینکه آیا امکانات آموزشی به اندازه کافی وجود دارد؟ برای سرگرمی کودکان از چه وسیله‌ها و امکاناتی استفاده می‌کنند؟ آیا این وسیله‌ها استاندارد هستند و خطری برای کودکان ندارند؟ اسباب‌بازی و ابزارهای آموزشی به تعداد کافی برای همه کودکان وجود دارد؟ آیا هر کودک یک کمد مجزا برای نگهداری وسیله‌های شخصی خود دارد؟ مهدکودک از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی برخوردار است؟ میز و صندلی‌ها استانداردهای لازم را دارند و ابعاد و اندازه آن‌ها متناسب با سن و جثه کودکان است؟

بررسی مجوزهای مهدکودک

یکی از نکات مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهد کودک کاملاً قانونی و با مجوزهای لازم دایر شده باشد. علاوه بر آن، مربیان باید مدارک مرتبط جهت نگهداری یا آموزش نوزادان و کودکان را داشته و آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده باشند.

پرس و جو راجع‌به رویکرد مهدکودک

رویکردی که مهدکودک‌ها برای نگهداری کودکان و آموزش آن‌‌ها پیش می‌گیرند متفاوت از یکدیگر است. برخی از مهدکودک‌ها بازی محور و برخی دیگر از آن‌ها آموزش محور هستند. اینکه کدام یک بهتر است به انتظارت شما از یک مهدکودک بستگی دارد. اگر صرفاً محلی را می‌خواهید تا ساعتی از روز از کودکتان نگهداری شود و برنامه‌هایی برای سرگرم ماندن کودک داشته باشند، می‌توانید به سراغ مهدکودک‌هایی بروید که بازی محور هستند. در مهدکودک‌های آموزش محور، مباحث آموزشی و تربیتی کودک به صورت جدی‌تر و با برنامه ریزی دقیق‌تری پیگیری می‌شود. آموزش زبان انگلیسی از اصلی‌ترین برنامه‌های آموزشی در اغلب این مهدکودک‌ها است.

گفت گو با مربیان مهد

حین انتخاب یک مهدکودک خوب، توجه به مربیان مهد از نکات بسیار پراهمیت است. مدرک تحصیلی، سن مربی، میزان تجربه و سابقه کار، نحوه تعامل با کودک، انرژی، شخصیت و اخلاق مربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند چراکه مربی کسی است که بیشترین وقت را در مهدکودک با فرزند شما سپری می‌کند.

 بررسی اینکه مهدکودک مشاور کودک دارد؟

 از دیگر معیارهای انتخاب مهد کودک خوب، حضور روانشناس یا مشاور کودک در مهد کودک است. رویکرد تنبیه یا تشویق بر اثر کارهای خوب یا اشتباه کودک در مهدکودک‌هایی که یک مشاور کودک به صورت مستقیم بر عملکرد بچه‌ها و مربیان نظارت دارد، رویکرد قابل اعتمادتری است.

توجه به تعداد کودکان و ظرفیت مهدکودک

هر مهدکودکی متناسب با میزان فضایی که در اختیار دارد، گنجایش محدودی دارد. مهدکودک‌های شلوغ کیفیت آموزشی-پرورشی مناسبی ندارند چراکه نه مربی زمان کافی برای رسیدگی به این تعداد از کودک را دارد و نه امکانات آموزشی و سرگرمی به تعداد کودکان مهیا است. همچنین تعداد کودکان در هر کلاس مهدکودک نیز باید محدود باشد به‌طور استاندارد برای هر ۸ کودک باید یک مربی در مهد حضور داشته باشد تا بتوانند با انرژی و حوصله بیشتری به امور هر یک از کودکان رسیدگی کنند.در غیر اینصورت رسیدگی به تعداد زیادی کودک با یک مربی امکان پذیر نمی باشد.

دکوراسیون و چینش مناسب مهد

چینش کلاس‌ها، داشتن تهویه مناسب و نور گیر بودن کلاسها،رنگ آمیزی دیوارها، دکور اتاق بازی، شکل و فرم وسایل بازی و… همه در کنار هم باید به گونه‌ای باشد که کودکتان دوست داشته باشد پس می‌توانید حین بازدید مهد او را نیز همراه داشته باشید تا با نظر خود در انتخاب بهترین مهد به شما کمک کند!

ارائه برنامه غذایی مناسب سن هر کودک

مهدکودک‌های خوب برنامه غذایی کودکان را زیر نظر متخصص و کارشناس تغذیه تنظیم کرده و آن را در اختیار والدین قرار می‌دهند تا تغذیه‌ای که کودک همراه خود به مهد میاورد طبق این برنامه باشد.

بررسی نظافت مهد

 کودکان به دلیل سطح ایمنی پایین‌تری که دارند، بیش از بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری هستند از همین‌رو مهد باید در بالاترین سطح رعایت نظافت باشد و هر روز تمیز و ضدعفونی شود.

راهنمای انتخاب مهد کودک از طریق ستاره‌های آن

برای ساده‌ شدن فرایند تصمیم‌گیری والدین در جهت انتخاب یک مهدکودک مناسب، سازمان بهزیستی اقدام به رتبه‌بندی این مراکز با اهدای ستاره به آن‌ها کرده است. معیار و ملاک اهدای ستاره به یک مهد مواردی چون مساحت فضا، محل قرارگیری مهد از نظر منطقه‌ای، ایمنی فضا، امکانات و وسیله‌های آموزشی، میزان سواد و تجربه مربیان و همچنین سابقه فعالیت و سال تأسیس مهدکودک است. هر مهدکودکی با توجه به امکانات و استانداردهای فوق به صورت زیر رتبه‌بندی می‌شود:

مهدکودک سه ستاره: مراکزی با امکانات vip

مهدکودک دو ستاره: مراکزی با امکانات متوسط

مهدکودک یک ستاره: مراکزی با امکانات حداقلی

مهدکودک بی‌ستاره: مراکز تازه تأسیس که زمان زیادی از راه اندازی آن‎ها نگذشته است.

انتخاب مهد کودک متناسب با گروه سنی کودک

به‌طور کلی گروه سنی کودک برای رفتن به مهد طبق جدول زیر تعریف می‌شود.

کودک ۴ ماهه تا یک و نیم ساله شیرخواره
کودک یک و نیم ساله تا سه ساله نوپا
کودک سه تا چهار ساله نوباوه
کودک چهار تا پنج ساله پیش دبستانی اول
کودک پنج تا شش ساله پیش دبستانی دوم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *