نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس پایین


در این مقاله سعی داریم به چند نمونه از نشانه‌های عدم اعتماد به نفس در کودکان را برای آشنایی شما عزیزان بپردازیم:
• کودک شما به شدت در مقابل تلاش کردن گارد می‌گیرد. در واقع فرزندتان از شکست خوردن و سرزنش شدن می‌ترسد.
• سریعا بعد از شروع یک کار، بازی، پروژه و… ناامید شده و بیخیال ادامه دادن مسیر می‌شود. در واقع این کودکان ناامیدی زیادی دارند.
• برای اینکه نظر مثبت شما را جلب کند یا اینکه از سرزنش‌تان فرار کند، به دروغ روی می‌آورد.
• حاضر است برای اینکه نتیجه یک بازی را تغییر بدهد و برنده بشود، تقلب کند.
• در واقع کودکان کم اعتماد به نفس برای اینکه احساس ناتوانی خودشان را پنهان کنند حاضرند بازیگری کنند.

با ادامه یافتن این مقایسه‌ها باعث سرشکستگی کودک شما شده و باعث می‌شود در بزرگسالی به دلیل عدم وجود اعتماد به نفس، با مشکلات فراوانی برخورد کند.

فرصت‌های اجتماعی را از دست می‌دهد
کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند از شرایط جدید، چالش‌ها، ارتباطات نو و… ترس دارند و ترجیح می‌دهند همیشه در یک حاشیه امن و بی‌خطر زندگی کنند. حاشیه‌ای که برایشان هیچ فرصت رشد و پیشرفتی به همراه ندارد!

احساس نامناسب و بدبینی دارد
کودکانی که اعتماد به نفس کمی دارند، متأسفانه دچار احساسات نامناسبی نسبت به دنیای اطراف هستند .در واقع آن‌ها از چیزی که هستند، ظاهرشان، هیکل و… خودشان ناراضی‌اند. همین‌طور از معاشرت با اطرافیان خودشان احساس رضایت نداشته و روابطشان را به‌خوبی مدیریت نمی‌کنند.

تلاش کمتری از خود نشان می‌دهد
انسان‌ها بعد از ناامید شدن نسبت به موضوعی، برای رسیدن به هدف ایده‌آل‌شان کمتر تلاش می‌کنند و این تلاش کمتر باعث شکست خوردنشان می‌شود. اما این یک چرخه است و پایان ندارد! یعنی فرد بعد از شکست خوردن، باز هم ناامیدتر شده، تلاش کمتری می‌کند و در نتیجه شکست‌های بیشتری را تجربه می‌کند.
دقیقاً در مورد کودکان کم اعتماد به نفس هم این موضوع صادق است. کودکی که اعتماد به نفس پایینی دارد، ترجیح می‌دهد به جای تلاش کردن صرفاً غر بزند و حرص بخورد، این ناامیدی باعث عدم موفقیتش شده و در ادامه شکست‌های پی‌در‌پی را برایش به همراه دارد.

احتمالاً با مشکلات عاطفی مواجه خواهد شد
مشکل بعدی که کودکان کم اعتماد به نفس با آن روبرو هستند، مشکلات احساسی و عاطفی است. این کودکان سعی می‌کنند تا جای ممکن از احساس لطف و تشویق دیگران دوری کنند و از اینکه در نقطه تمرکز یک جمع باشند، ناراحت می‌شوند. در ضمن در آینده این کودکان ممکن است در صورت برخورد با یک فرد احساسی دیگر، سریعاً دچار احساسات فیک و کاذب شده و وابسته فرد مقابل شوند. این وابستگی ضررهای زیان‌باری برای زندگی آن‌ها دارد.

احتمالاً پیشرفت تحصیلی کمتری خواهد داشت
کودکی که توانایی ابراز خودش را در جمع ندارد، از سؤال و جواب در جمع می‌ترسد، نگران رفتار و دیدگاه دیگران در مورد خودش است، نمی‌تواند مشکلاتش را با معلمان و اطرافیان خودش در میان بگذارد و… قطعاً در مدرسه و تحصیل به مشکل می‌خورد.
متأسفانه در اغلب مواقع، کودکان کم اعتماد به نفس دچار مشکلات تحصیلی می‌شوند و از آن بدتر این است که اغلب معلمان ما، آموزشی برای نحوه برخورد صحیح با این کودکان، کنترل اضطراب و پرخاش آن‌ها ندیده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *