آشپزی با کودکان


بیشتر بچه ها به بازی کردن با وسایل آشپزخانه  و کمک به والدین یا بودن در محیط آشپزخانه را بسیار دوست دارند. بچه ها دوست دارند در آشپزخانه کنار مادرشان در حین آشپزی کردن بایستند و قسمتی از کار را آنها انجام دهند. این کار می تواند باعث می‌شود تا ضمن لذت بردن از فرایند همکاری، چیزهای زیادی هم بیاموزد و تاثیرات بسیار خوب و مثبتی رو سلامتی روانی کودکان نیز داشته باشد.

البته هنگام آشپزی با کودکانتان سعی کنید غذاهایی را تهیه کنید که آسان باشند و دستور تهیه ی خیلی طولانی و یا پیچیده نداشته باشند. همچنین بهتر است غذاهایی را درست کنید که نیازی به سرخ شدن ندارند. سن کودکتان را در نظر بگیرید و وظایفی را به او واگذار کنید که مناسب سن آن ها باشد.

برای کودکتان تجهیزات آشپزی مناسب و مخصوص تهیه کنید. پیش بند های رنگی و کودکانه، فنجان و قاشق مخصوص و … از جمله وسایلی هستند که باعث می شوند آشپزی کردن برای کودکان جنبه ی فان و تفریحی داشته باشد و از حالت خشک خارج شود.

به کودک اجازه دهید تا با استفاده از خلاقیت خودش مواد را با هم ترکیب کند، از مواد جدید استفاده کرده و حتی بعضی از مواد را حذف کند.

آشپزی کردن به کودکان کمک می کند تا حواس پنج گانه شان را تقویت کنند، پس از لمس و استفاده کردن کودک از فضای آشپزخانه خودداری نکنید و بگذارید با حس کنجکاوی که دارند، به کشف چیز های جدید بپردازند.

کودکتان را بخاطر کثیف کاری و اشتباهاتش سرزنش نکنید.  با خنده و شوخی کثیف کای های کودکتان را پاک کنید و اجازه دهید احساس کمال کند و به جای دعوا کردن  او به خاطر کثیف کاری ها، از تلاش و کمکش برای تهیه ی غذا قدردانی کنید.

آشپزی نیز مانند بازی و تفریح باعث تقویت مهارت های بسیاری در کودک میشود که در زیر به بررسی آنها میپردازریم:

تقویت مهارت‌های زندگی

در سالهای اولیه که کودکان با تقلید از بزرگترهایشان نحوه انجام کارها را می آموزند، بردن آنها به آشپزخانه و شرکت دادن آنها در آشپزی، به آنها کمک می کند که برخی از مهارتهایی که در زندگی روزمره ممکن است به آن نیاز پیدا کنند را بیاموزند.ورود بیش از حد غذاهای فست فودی به لیست غذاهای مصرفی خانواده ها و به تبع آن کودکان، این فرصت را از بسیاری از بچه ها سلب کرده است. فرصت آشپزی  با فرزند، گاهی کمک می کند که غذایی خانگی طبخ شود و همه اعضای خانواده از مزایای آن لذت ببرند.

تقویت درک مطلب

خواندن و فهم دستورات مرحله به مرحله، اضافه کردن مواد به ترتیب، و تکنیک هایی همچون آمیختن ومخلوط کردن، همه اجزای مهم برای به نتیجه رسیدن یک غذا هستند.

توسعه دایره لغات

زمانی مواد تشکیل دهنده غذای مورد نظر را یادداشت می کنید باعث افزایش واژگان کودک می شود. بچه ها باید مسیرهایی را که مهارت های زبان را تقویت می کنند، دنبال کنند. به این صورت که ، در هر مرحله آشپزی دستور پخت و پز را توضیح دهید. برای یادگیری پیشرفته تر، از کودکان سوال کنید ، در مرحله بعدی چه اتفاقی می افتد.

تقویت مهارتهای ریاضی

برای کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته اند آشپزخانه یک کلاس یادگیری ریاضی به زبان ساده است. در هنگام آشپزی با شمارش آشنا می شوند، بچه ها با اندازه گیری آب سبزیجات، ریختن چند قاشق روغن، اندازه فنجان آرد و برنج و …، در مورد ظرفیت و حجم، مطالبی را یاد می گیرند. آنها می آموزند که چطور مواد خوراکی را روی ترازو وزن کنند. آنها در مورد طول، اندازه و زمان از طریق دستورالعمل ها بسیاری چیزها را یاد می گیرند.همچنین مفهوم کسرها را به سادگی می توانید در آشپزخانه با نصف کردن یا دو برابر کردن مواد لازم در دستور پخت، به آنها یاد دهید. پیمانه های شیرینی پزی برای این منظور گزینه بسیار مناسبی هستند.

یادگیری درس‌های علمی 

علاوه بر ریاضی، سایر علوم هم در حین آشپزی کودک به او آموزش داده می‌شوند. مثلا به او می‌گویید که با افزودن جوش شیرین بیشتر، مخلوط حاصل چه ویژگی‌هایی پیدا می‌کند و… . ضمن اینکه کودک می‌تواند اهمیت پیروی از دستورالعمل‌ها را یاد بگیرد و به اندازه‌گیری و نکات پیرامون آن وقوف پیدا کند. دقت و توجه به جزئیات یا کار کردن با ابزارهای مختلف هم از دستاوردها آشپزی کودک در کنار والدین به شمار می‌رود.

تقویت مهارت های حرکتی 

مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده ، نورد خمیر و… راه های عالی برای افزایش قدرت و کنترل مهارت های حرکتی کودکان می باشد. این ها مهارت هایی هستند که نیاز به توسعه مهارت های علمی مانند نوشتن، برش و رنگ آمیزی دارند.

آشپزی با کودکان می تواند به کودک شما فرصت زیادی برای توسعه و استفاده از دست ها در یک روش هماهنگ بدهد.

تقویت اعتماد به نفس

وقتی کودکان نتیجه فعالیت‌ها و سخت‌کوشی خود را مشاهده می‌کنند، احساس خوبی پیدا خواهند کرد و بر میزان اعتماد به نفسشان افزوده می‌شود. ضمن اینکه همه اعضای خانواده پس از امتحان کردن دستپخت آنها، شروع به تعریف و تمجید می‌کنند و همین بازخورد مثبت در روحیه کودک تاثیرات بسیار خوبی می‌گذارد. نکته مثبت دیگر این است که کودک متوجه میزان زحمت مادر یا پدر برای تهیه غذا می‌شود و بیشتر قدردان زحمات آنها خواهد بود.

ایجاد مسئولیت و حس استقلال

وقتی کودک پختن پیتزا یا ماکارونی را می آموزد، یاد می گیرد چگونه مسیرها و اهداف را دنبال کند. آموختن استفاده ایمن و حفاظت شده از وسایل، تمیز کردن آشپزخانه و شستن ظرف ها بعد از اینکه پروژه آشپزیش به اتمام رسید، حس مسئولیت را در آنها ایجاد می کند و اعتماد به نفس آنها را تقویت می کند. و بنابراین برای زندگی آینده آماده می شوند.

تقویت رابطه والدین با فرزند

شما با این کار به تحکیم رابطه خود با فرزندتان کمک می کنید. حس همکاری و صمیمیت بین شما و فرزندتان در آشپزخانه، شما را به یکدیگر نزدیکتر می کند و احساس محبت کودک به شما را افزایش می دهد. این حس برای تمام عناصر رشدی  اعم از ذهنی، اجتماعی و بدنی او لازم و ضروری است.

بسیاری از اوقات مادران اجازه ورود بچه ها به آشپزخانه را نمی دهند چرا که آنجا را محل خطرناکی برای کودک می دانند. اگر کودک خلاق و کنجکاوی می خواهید، بهتر است آشپزخانه را نیز مانند دیگر جاهای خانه ایمن سازی کرده و برای فعالیت او باز بگذارید. بسیاری از علایق بزرگسالی انسانها در کودکی آنها شکل می گیرد. کودکانی که از امور روزمره کنار گذاشته می شوند، احتمال اینکه بعدا در خانه تمایل به همکاری با سایر اعضای خانواده را داشته باشند، برایشان کمتر است چرا که هرگز در انجام آنها مشارکت داده نشده اند.

تشویق برای امتحان کردن غذاهای جدید

اگر کودک شما هم از آن دسته کودکانیست که به سختی غذا می خورد وغذاهای جدید را به ندرت دست می زند. بهتر است آشپزی با او را امتحان کنید. هر چه بیشتر با او آشپزی کنید، او بیشتر به خوردن غذاهای جدید تشویق می شود و از خود تمایل نشان می دهد. حتی احتمال دارد برای خوردن میوه و سبزیجات نیز مشتاق شود.

کلام آخر

اهمیت آشپزی با کودکان را نباید نادیده گرفت. بنابراین  سعی کنید بچه هایتان را بیشتر درگیر آشپزخانه کنید. فعالیت های آشپزی را امتحان کنید. به کودکان یاد بدهید که چطور از وسایل استفاده کنند، چطور مواد را با هم مخلوط کنند و مدیریت زمان را نیز آموزش بدهید. شما می توانید با مراجعه به آشپزخانه مداد سبز به دستورپخت غذاهای ساده و متنوع با راهکارهای ساده در خانه کودکان را برای ورود به دبستان و اجتماع بزرگ تر آماده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *