نکات مهم در خصوص نقاشی روی صورت کودکان


بچه ها اغلب دلشان می خواهد که نقش شخصیت های داستانی یا حیوانات را در بازی هایشان ایفا کنند.با توجه به قدرت تخیل و خیال پردازی های کودکانه این که نقش این شخصیتها را تجربه کنند برایشان جذاب است . این احساس قوی در هر بچه ای را می‌توان در بازی هایشان متوجه شد. وقتی کودک خود را جای انواع حیوانات یا شخصیت مورد علاقه اش تصور می‌کند برایش لذت بخش است. یک راه خوب برای جذابیت بیشتر این نوع بازی ها بین بچه ها نقاشی روی صورت کودکان است.

پیش از هرچیز باید بدانید سلامت و بهداشت جسمی و روحی کودکان در اولویت است. بنابراین باید هنگام استفاده از لوازم رنگ آمیزی به این نکات دقت کنید.

هر گونه رنگ و ابزار نقاشی را نمی‌توان برای صورت کودکان استفاده کرد. برخی از رنگ‌ها و ابزارها به پوست و بدن آنان آسیب می‌رساند.

استفاده از لوازم گریم سازگار با پوست کودکان و همچنین انتخاب فرد خبره و ابزار ایمن و مناسب از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به بررسی کامل این نکات میپردازیم.

مجراهای دهان، بینی، چشم و گوش هنگام نقاشی روی صورت در معرض تماس با مواد و ابزارها هستند. استفاده از مواد شیمیایی مضر یا آلوده می‌تواند بهداشت و سلامت بچه‌ها را به خطر اندازد.

باید هم صورت کودکان و هم دست کسانی که نقاشی را اجرا می‌کنند، شسته، پاکیزه و ضدعفونی شده باشد. ابزارها و رنگ‌ها نیز باید پاکیزه و بهداشتی باشند.

از چه نوع قلم‌مو و پد برای طراحی استفاده میشود؟

نمی‌توان از همه‌ی ابزارهای نقاشی روی بوم، روی صورت کودکان هم استفاده کرد. بسیاری از این ابزارها ممکن است سخت، زبر و خشن باشند.

برای کار نقاشی روی صورت کودکان باید از ابزارهای گریم مناسبی استفاده کرد که نرمی و لطافتی متناسب با صورت کودکان دارند و پوست آن‌ها را خراش نمی‌دهند.

معمولا از چه رنگ‌هایی برای طراحی استفاده  می ‌شود؟

در صورت لزوم می‌توان از لاک دندان برای نقاشی روی دندان های کودکان استفاده کرد. لاک دندان یک لاک بهداشتی است که در گریم برای طرح دندان شکسته یا دندان حیوانات استفاده می‌شود. این لاک به راحتی قابل شست و شو است.

برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان نیز ، از رنگ های مختلفی استفاده می‌ شود، مثلا ماژیک‌های معمولی، لوازم آرایشی بانوان و یا آبرنگ و گوآش. افراد حرفه‌ای‌ هم معمولا از رنگ‌های گریم برای طراحی روی صورت کودکان استفاده می‌ کنند  که به آن رنگ فون نیز می گویند.

رنگ‌های فون دو نوعند: فون خشک که آن را ( پن‌کک) و فون چرب که آن را (پن‌استیک)می‌ نامند.

از فون چرب برای گریم بازیگران سینما و آرایش عروس استفاده می ‌شود.

استفاده از کدامیک بهتر است؟

برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان گاهی از فون خشک (پن کیک) استفاده می کنند. ویژگی آن‌ها این است که چرب نیستند و به همین دلیل کمتر در پوست نفوذ می‌کنند. درنتیجه با آب و صابون یا شیرپاک‌کن به سادگی قابل پاک‌کردن است. اگر از آبرنگ استفاده می ‌شود، باید پوست صورت زود شسته شود.

استفاده از رنگ اکلیلی نیز روی صورت مجاز است و می‌توانید از آن برای جلوه‌ی بیشتر کار استفاده کنید. بچه‌ها هم معمولا عاشق خاصیت درخشندگی اکلیل هستند.رنگ اکلیلی خصوصا در اجرای طرح‌های فانتزی بسیار کاربرد دارد.

به طور کلی استفاده از ماژیک و رنگ گواش برای رنگ‌آمیزی صورت بچه‌ها اصلا توصیه نمی ‌شود، زیرا رنگ‌ها به سادگی از روی پوست پاک نمی‌ شوند و می ‌توانند مضر باشند.

در هر حالتی(حتی با فون خشک) نباید رنگ برای مدت طولانی روی صورت کودکان باقی بماند و حداکثر طی چند ساعت باید با آب و صابون یا شیرپاک‌کن پاک شوند.

این نوع رنگ آمیزی  چه عوارضی دارد؟

استفاده از هر نوع مواد شیمیایی از جمله رنگ، روی صورت می‌ تواند با عوارضی همراه باشد. شایع‌ترین این عوارض حساسیت پوستی است. به عنوان مثال اگر کودکی به نوعی رنگ حساسیت داشته باشد ممکن است در مرتبه اول استعمال آن روی پوست، مشکل خاصی ایجاد نشود، اما در دفعات بعدی استفاده، پوست دچار قرمزی، تورم و خارش‌ شود که می ‌تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. در این شرایط مراجعه به متخصص پوست و مو ضروری است.

مشکل‌ دیگری که به خصوص با استفاده از رنگ‌های چرب و در کودکان بزرگ تر و نزدیک سن بلوغ، امکان بروز آن وجود دارد، زدن جوش(آکنه)است، به این ترتیب که با مسدود شدن منافذ پوست و تجمع چربی‌های پوست در این منافذ، ابتدا جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی پوست به وجود می ‌آیند و سپس در صورت ادامه مصرف رنگ‌های چرب روی پوست، این جوش‌ها تبدیل به جوش‌های التهابی و چرکی خواهند شد.

بنابراین توصیه می ‌کنیم که:

حدالامکان از این رنگ‌آمیزی‌ها روی صورت کودکان استفاده نکنید، اگر به هر دلیل مایل به امتحان این تفریح برای فرزندتان هستید، فقط یک بار این کار را انجام دهید و بعد از استفاده در کمتر از دو ساعت رنگ‌ها را از روی پوست کودکتان پاک کنید.

بهترین روش شستن این رنگ‌ها ، استفاده از آب معمولی و صابون بچه یا شامپو بچه است تا کمترین تحریک پوستی را ایجاد کند. گاه می ‌توان از شیرپاک‌کن نیز برای این منظور استفاده کرد و بعد صورت را با آب خالی شست. بعد از شستشوی کامل رنگ از روی پوست، بهتر است از یک مرطوب‌کننده ساده پوست (مانند وازلین یا اوسرین) استفاده کنید، تا آسیب رسیده به پوست در اثر استفاده از رنگ و نیز صابون به حداقل برسد.

به هر حال اگر بعد از نقاشی، در پوست صورت کودک خود متوجه قرمزی و تورم شدید و یا اگر کودک از خارش پوست شکایت کرد، بلافاصله رنگ را با آب ولرم و صابون بچه یا شامپوی بچه بشویید. و یا تحت نظر متخصص پوست و مو از داروی ضد التهاب موضعی و نیز از داروهای ضد حساسیت و ضد خارش خوراکی (در صورت لزوم) استفاده کنید.

گروه مداد سبز تعدادی از جالب‌ترین ایده های نقاشی روی صورت کودکان را ارائه نموده .برای دیدن این ایده ها روی ادامه مطلب کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *